Isu Terkini

Oktober 2024

Warta Roda / 16 Jun 2023

Apakah Maksud Huruf "W" pada Gred Minyak Hitam?

Baru-baru ini seorang TikTokker yang "agak terkenal" membuat suatu ciapan mengenai "pengetahuan asas mengenai minyak hitam." Usahanya memang bagus tetapi video itu dipenuhi dengan kesilapan. Salah satunya ialah mengenai huruf "W" pada gred kelikatan minyak enjin di mana dia berkata itu, "Suhu mendidih minyak hitam."

Bro, nak kongsi maklumat tu bagus, tapi biarlah betul sebab nanti orang lain dapat info salah tu awak tanggungjawab tak?

Bayangkan anda bermastautin ke negara yang mempunyai empat musim. Apabila tibanya musim salji, semua benda menjadi beku.

Pada suatu masa dahulu, anda terpaksa menggunakan minyak yang lebih likat seperti SAE 40 atau SAE 50 ketika musim panas (suhu boleh mencecah 40 darjah Celsius atau lebih). Jika tidak minyak itu akan menjadi terlalu cair apabila panas.

Tetapi, minyak itu membeku pula pada musim salji, jadi anda terpaksa tukarkannya kepada minyak yang lebih cair seperti SAE 5 atau SAE 10 agar ia tidak membeku di dalam enjin. Namun, minyak itu boleh jadi terlalu cair apabila enjin sudah berada di suhu operasinya. Gambar di bawah menunjukkan minyak enjin yang telah membeku. Ya, ia kelihatan seperti jeli. Suhu di luar ketika ini berada pada -30 darjah Celsius.

Minyak jenis ini dipanggil minyak gred kelikatan tunggal (single viscosity grade oil). Okey, kita parking  maklumat ini dahulu.

Jadi, jurutera minyak pun berfikir... "Bolehkan kita rumuskan suatu minyak yang tidak membeku ketika musim salji tetapi tidak menjadi terlalu cair apabila panas?"

Akhirnya mereka menjumpai bahan tambahan (additive) yang membolehkan minyak enjin berciri sebegitu. Maka terlahirlah minyak gred kelikatan berganda (multigrade engine oil) atau seperti yang kita kenali sebagai contohnya SAE 10W-40, SAE 15W-50, dll.

Ya betul, "W" bermaksud musim salji (winter), dan nombor yang di depan huruf "W" merupakan gred musim salji minyak tersebut. Justeru, 10W bermaksud "minyak ini mempunyai gred kelikatan musim salji SAE 10." Dalam erti kata lain, minyak itu tidak membeku, sebaliknya masih kekalkan gred SAE 10 ketika apa-apa sahaja sekeliling blok enjin telah membeku.

BUKAN TAHAP DIDIH MINYAK, Abang oih!

Oleh yang demikian, gred SAE yang bernombor dan huruf W tidak berkenaan langsung dengan cuaca di Malaysia. Kami ulam... eh.. ulang, TIDAK BERKENAAN LANGSUNG.

Kerana cuaca di sini tidak ada musim salji di mana suhu akan daripada 0 darjah Celsius dan ke bawah seperti -10 darjah Celsius dan sebagainya.

Gred kelikatan yang berkenaan bagi kita ialah angka yang kedua dalam turutan ini: 10W-40. Nombor yang kedua ini merupakan "summer grade" (gred musim panas) kerana cuaca kita berada di sekitar 30 darjah Celsius.

Betul, enjin lebih sejuk jika kita berada di tempat-tempat tanah tinggi seperti Genting Highland dan Cameron Highland di mana suhu boleh turun sehingga 15 darjah Celsius. Walapun begitu, hakikatnya tetap sama: Suhu di sana tidak cukup untuk membeku. Jadi, penggunaan minyak enjin yang ada angka W yang lebih kecil (seperti 0W atau 5W) tidak memberikan apa-apa faedah kerana enjin akan cepat sampai suhu operasi di negara kita (serta di rantau ini).

Ini kerana produk tersebut juga dijual di negara-negara lain, termasuk di mana terdapat musim salji.

Ini suatu soalan yang bernas. Memang betul sesuatu cecair yang lebih cair lebih cepat membeku berbanding dengan cecair yang lebih pekat.

Tetapi ingat, minyak enjin bukan minyak semata-mata tetapi terdapat campuran bahan tambahan (additives). Bahan tambahan inilah yang akan memberikan ciri-ciri anti-pembekuan ketika musim sejuk. Dan sebab bahan tambahan inilah kita dapat minyak multigrade.

Harap anda mendapat sedikit sebanyak info yang berguna di sini. Maklumat yang dikongsikan di sini ialah melalui pengesahan pakar minyak enjin, bukan budak TikTok timbang kilo.

Popular

  • Warta Produk

    Peserta RXZ Fighter Maut Dalam Nahas Tiga Motosikal

  • Warta Roda

    BSH Umum Tiga Warna Baru Honda ADV160

  • Warta Roda

    Pelajar Sekolah Maut Selepas Motosikal Dinaiki Rempuh Lori

  • Model Baru

    Hanway Heritage, Jentera Gaya Bobber Dilancarkan!

  • Model Baru

    ARIIC 318GT Secara Rasmi Dilancarkan – RM 22,888

Artikel berkaitan

BSH Umum Tiga Warna Baru Honda ADV160

Pelajar Sekolah Maut Selepas Motosikal Dinaiki Rempuh Lori

Kemalangan di Lebuhraya Karak. Penunggang Motosikal Dikesan Polis

Kemalangan Empat Buah Kenderaan, Pelajar Maut

Yamaha Masuk Malaysia Autoshow? Ye ke? Lancar XMAX baru ke?

Penunggang & Pembonceng Maut Motosikal Bertembung Lori Treler

Kementerian Kerja Raya (KKR) Bangunkan Kemudahan Asas Lebih Selamat Buat Penunggang Motosikal

Mforce Bike Holdings Rancang Untuk Anjurkan MFORCE MOTORSHOW 2026

Disyorkan untuk anda
Warta Roda

Yamaha Masuk Malaysia Autoshow? Ye ke? Lancar XMAX baru ke?

Dengarnya Hong Leong Yamaha Motor (HLYM) akan sertai pameran automotif, Malaysia Autoshow (MAS) 2025 yang bakal diadakan di Malaysia Agro Exposition Park Serdang (MAEPS) pada 9hb hingga 15hb Mei nanti.

Warta Produk

LS2 Perkenalkan Tiga Model Helmet Terbaru

LS2, jenama topi keledar yang berkualiti dan terkenal di peringkat global, melancarkan tiga model topi keledar terbaru untuk tahun 2025 iaitu Verso II OF618, Dragon FF807 dan Advant II FF910.

Warta Roda

Penunggang Motosikal Maut Terkena Bongkah Batu Berat

Seorang buruh binaan warga Bangladesh maut selepas motosikal ditunggangnya terbabas akibat terkena bongkah batu di Jalan Paya Terubong, Pulau Pinang di sini pada Jumaat lalu.

En. Kunitomo Asano, Pengarah Urusan & CEO Baru Boon Siew Honda

Boon Siew Honda mengalu-alukan En. Kunitomo Asano sebagai Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) baharu, menggantikan Encik Mitsuharu Funase yang telah dilantik sebagai Pengurus Besar Bahagian Lumba Motosikal di Honda Racing Corporation.