Isu Terkini

Oktober 2024

Warta Produk / 31 Mei 2023

Kenapakah Terdapat Helmet yang ada dan tidak ada Cop SIRIM?

Kami tahu yang anda sudah tentunya menyedari bahawa helmet yang dijual dan dipakai di Malaysia diperlukan untuk memenuhi syarat-syarat sesuatu piawaian. Malangnya terdapat banyak kekeliruan kenapakah ada helmet yang menggunakan label SIRIM manakala ada juga tidak mempunyai label SIRIM. Bukan sahaja pengguna menjadi keliru, malah ada di antara pihak berkuasa yang juga menjadi keliru!

Kita perkenalkan SIRIM Berhad dengan ringkas terlebih dahulu. Nama itu sebenarnya singkatan bagi Standard of Industrial Research Institute Malaysia (Institut Piawaian dan Penyelidikan Perindustrian Malaysia). Ia merupakan sebuah syarikat di bawah naungan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI). Ditubuhkan pada 1964, ia ditugaskan untuk membangunkan dan melaksanaan piawaian-piawaian bagi sektor perindustrian yang sedang berkembang pesat pada masa itu. Oleh itu, SIRIM akan menguji dan memberikan sijil untuk barangan yang dibuat di Malaysia, serta beberapa jenis barangan yang lain yang diimpot.

Label keselamatan SIRIM mula diperkenalkan pada 1980 untuk barangan perlindungan dan keselamatan seperti topi keledar motosikal, tali pinggang kereta, serta peralatan lampu.

Pada masa kini, SIRIM masih merupakan organisasi yang menguji dan memberikan sijil kepada topi keledar yang diperbuat di Malaysia, mengikut piawaian MS1:2011.

Kesatuan Eropah juga mempunyai rang piawaian yang digunakan di kalangan negara ahli. Piawaian-piawaian ini merangkumi jenis produk yang amat luas termasuklah peralatan di rumah, peralatan pembuatan, sehinggalah kepada pakaian keselamatan untuk pekerjaan serta sukan bermotor.

Piawaian untuk topi keledar ialah ECE R22.XX. Di mana R22 merupakan set piawaiwan untuk topi keledar motosikal, manakala “XX” merupakan nombor semakan. Yang terbaharu ialah ECE R22.06 yang telah dicapai oleh helmet GIVI M35.0 Scudo.

Piawaian ini turut diikhtiraf oleh Bangsa-bangsa Bersatu sebagai piawaian topi keledar sejagat. Oleh itu, ia juga digunakan di 64 negara, termasuk Malaysia. Sebab ini juga kenapa anda boleh melihat helmet yang mempunyai label UN R22.XX.

Helmet yang dibuat diluar negara dan diimpot ke Malaysia mestilah mempunyai kelulusan ECE R22.XX (UN R22.XX). Pihak pengimpot akan memohon kebenaran daripada Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) untuk mengimpot sesuatu model topi keledar. Kebenaran ini kemudiannya difailkan dengan pihak Kastam Diraja Malaysia. Helmet yang diimpot tanpa kebenaran sah ini boleh dirampas oleh pihak berkuasa.

Cara paling senang untuk mengingati kriteria ini ialah:

  • Helmet yang dibuat di Malaysia diwajibkan untuk mendapatkan kelulusan SIRIM.
  • Helmet yang diimpot pula perlu disahkan telah lulus piawaian ECE R22.XX, dan tidak diwajibkan untuk mendapatkan kelulusan SIRIM. Tetapi, pembuat atau pengimpot boleh menghantar helmet ke SIRIM bagi mendapatkan sijil SIRIM sebagai tambahan.

Malaysia tidak memperakui piawaian DOT FMVSS No. 218 yang digunakan di Amerika Syarikat, kecuali jika sesuatu topi keledar itu turut mendapat kelulusan ECE R22.XX.

Ini ialah kerana DOT (Jabatan Pengangkutan US)  tidak memerlukan sesuatu topi keledar diuji ketika peringkat awal. Sebaliknya, mereka hanya memberikan suatu garis panduan kepada pembuat topi keledar untuk diikuti. Ujian hanya akan dijalankan ke atas produk yang telah siap dibuat dan dijual di pasaran oleh beberapa makmal ujian bebas yang dikontrak oleh DOT.

Sebagai perbandingan, ECE mewajibkan topi keledar diuji daripada tahap prototaip, pra-produksi, ketika produksi, dan sebelum dijual kepada khayalak ramai!

Popular

  • Warta Roda

    Pelajar Sekolah Maut Selepas Motosikal Dinaiki Rempuh Lori

  • Model Baru

    Hanway Heritage, Jentera Gaya Bobber Dilancarkan!

  • Model Baru

    ARIIC 318GT Secara Rasmi Dilancarkan – RM 22,888

  • Dari Litar

    Fabio Quartararo Kembali Julang Yamaha di Podium. Alex Marquez Raih Kemenangan Pertama

  • Warta Roda

    Kemalangan di Lebuhraya Karak. Penunggang Motosikal Dikesan Polis

Artikel berkaitan

LS2 Perkenalkan Tiga Model Helmet Terbaru

Cardo Packtalk Pro Kini di Pasaran Negara

GIVI ASIA Lancarkan Kotak Simpanan Baru “THE MATTERHORN"

Arai Europe Persembahkan Topi Keledar Edisi Terhad, RX-7V EVO IOM TT 2024

Kilang baru di Thailand, Brembo Mahu Tingkat Jualan Di Asia Tenggara

'Product Recall' Untuk Suzuki GIXXER 250, GIXXER 250SF & V-Strom 250SX. Jentera pengeluaran Malaysia Tak Terlibat...

Akan Datang: Topi Keledar GoPro

Gracshaw Tampilkan Barisan Topi Keledar Edisi DC Superheroes

Disyorkan untuk anda
Model Baru

SYM ADXTG 400 Sah Masuk Malaysia... Adakah TTLBT 508 akan ikut serta?

Tinggal beberapa hari sahaja lagi kami (RR) akan di kilang SYM di Taiwan untuk melihat dan menunggang uji skuter adventure terbaru iaitu ADXTG 400. Tapi... adakah SYM TTLBT pun akan masuk ke pasaran negara?

Warta Roda

Tiga Warna Terbaru Untuk Yamaha Y16ZR ABS 2025

Hong Leong Yamaha Motor hari ini mengumumkan pengenalan kepada 3 warna terbaru untuk model Y16ZR ABS 2025. Warna-warna menarik tersebut terdiri ialah Fiery Red, Desert Steel dan Emerald Pearl.

Warta Roda

Tak Puas Hati Kerana Lumba Haram, Sekumpulan Lelaki Merusuh Guna Pedang Samurai

Polis berjaya menahan sembilan lelaki bagi membantu siasatan kes merusuh menggunakan parang dan pedang samurai dalam kejadian di Jalan Meru Bestari dekat Meru Raya di sini pada Ahad lalu.

Model Baru

Harley-Davidson 2025 - Street Bob Nampak 'OTAI!'

Untuk tahun 2025, Harley-Davidson menyenaraikan beberapa model yang telah diberikan nafas serba baru. Jom kita mulakan dengan model bobber 'otai' iaitu Street Bob. Street Bob ialah bobber yang kurus dan ramping dengan bar hendal jenis mini-ape yang dipadankan dengan enjin Milwaukee-Eight® 117 Classic V-twin bersesaran 1,923cc yang cukup padu!