Isu Terkini

Oktober 2024

Warta Produk / 17 Ogos 2023

Awas - Visor Helmet Copy-Ori Boleh Bahayakan Kita

Visor merupakan antara komponen helmet yang terpenting buat kerana ia melindungi mata dan muka pengguna. Tetapi ada pihak yang tidak bertanggungjawab yang membuat visor helmet tiruan (atau dalam bahasa kasar “copy-ori”) dan ia boleh membahayakan kita sebagai pengguna. Yang menakutkan ialah terdapat berbagai visor tiruan untuk model-model helmet yang popular di dalam pasaran dan bukan sahaja untuk helmet GIVI.

Visor helmet yang tulen (“ori”) sebenarnya telah diluluskan melalui sesuatu piawaian helmet sebelum ia boleh dipasang pada helmet yang dijual, mahupun sebagai alat ganti. Contohnya, visor untuk helmet GIVI M35.0 Scudo.

Helmet ini serta segala komponennya telah diluluskan di bawah piawaian ECE R22.06 (UN R22.06) yang merupakan piawaian terbaharu. Ia merangkumi banyak ujian rumit yang wajib bagi mendapatkan kelulusan.

  • Ketahan kepada tembusan projektil.

Untuk ujian ini, sebiji bola keluli 6mm ditembak kepada visor pada 290 km/h (80 m/s). Visor itu hendaklah menahan daripada ditembusi bola tersebut.

  • Tidak boleh pecah berkecai

Jika visor pecah, ia tidak boleh pecah berkecai kepada bahagian-bahagian kecil.

  • Ketelusan cahaya

Visor juga diuji samada cahaya daripada lampu isyarat jalan dapat dilihat melalui visor yang gelap, seperti sunvisor.

  • Pembiasan cahaya

Ujian ini melihat pembiaskan (refraction) serta  tahap pemesongan (distortion) cahaya. Visor yang lulus ujian ini memberikan pemandangan yang jelas. Bayangkan kalau anda pakai cermin mata yang memesongkan cahaya – pening kepala!

  • Ketahan kepada unsur-unsur

Akhirnya, visor diuji samada ia tahan calar. Visor yang diwawarkan mempunyai ciri anti-kabus diuji samada ia berkabus.

Ujian-ujian ini bukan sahaja dijalankan untuk visor utama, tetapi juga ke atas sunvisor (visor kecil di dalam) jika helmet itu mempunyai ciri ini!

Visor yang lulus ujian-ujian piawaian ini akan mempunyai suatu cop yang samada dicetak dengan laser atau dibuat sekali di dalam acuan visor.

  • E1 di dalam bulatan: Makmal berkanun di dalam negara manakah yang meluluskan visor ini.
  • 06300599-006603: Dua angka yang pertama iaitu “06” menunjukkan bahawa visor ini telah lulus piawaian ECE R22.06. Nombor selainnya ialah nombor fail model visor ini.

Percayalah, visor tiruan tidak melalui segala ujian-ujian yang dihuraikan di atas dan itulah sebabnya mereka boleh dijual dengan harga yang tidak masuk akal. Ia kerana pembuat visor tiruan tidak perlu membuatkan visor mereka lebih tahan kepada unsur-unsur yang boleh membahayakan pengguna.

Akhir kata, visor yang tulen merupakan ansuran yang terbaik buat kita kerana isu keselamatan tidak boleh dikompromi. Motosikal kita ada alat ganti, tetapi bolehkan kita gantikan mata dan kulit muka kita?

Popular

  • Warta Roda

    Pertandingan Motosikal Kustom Honda di Wheels and Waves 2025

  • Warta Roda

    Buka Pintu Kenderaan Secara Tiba-Tiba Punca Seorang Wanita Maut

  • Dari Litar

    CP150: Afif Tewaskan Azroy Di Litar LYL

  • Warta Roda

    GLOBAL: Haojue GSX500 - Kemas dan Cantik

  • Warta Roda

    Dua Gadis Meninggal Dunia Dirempuh Lelaki Disyaki Pengedar Dadah

Artikel berkaitan

Pelincir Terbaik Untuk Enjin Motosikal Anda: CASTROL POWER1 ULTIMATE SUPERBIKE 10W-50

Pirelli Diablo Supercorsa SP V4 - Sesuai Untuk Litar & Jalanan Biasa

PETRONAS Sprinta Lancar Minyak 2T Edisi Khas RXZ Members

Kotak Simpanan GIVI, THE ULTIMO MONOLOCK TOPCASE dipertontonkan

GIVI Asia Lancar Topi Keledar M37.0 GRANDE

Peserta RXZ Fighter Maut Dalam Nahas Tiga Motosikal

LS2 Perkenalkan Tiga Model Helmet Terbaru

Cardo Packtalk Pro Kini di Pasaran Negara

Disyorkan untuk anda
Warta Roda

Buka Pintu Kenderaan Secara Tiba-Tiba Punca Seorang Wanita Maut

Seorang wanita yang merupakan pembonceng sebuah motosikal maut selepas terlanggar pintu kereta yang berhenti di bahu jalan.

Dari Litar

Ujian Rasmi Litar Aragon: Hasil Positif Untuk Pasukan Honda HRC Castrol

Joan Mir melengkapkan 64 pusingan sepanjang hari dan pelumba bernombor #36 itu dapat mencuba lengan ayun baru yang dinilai oleh 'Pasukan Ujian Honda HRC' serta beberapa pilihan persediaan untuk meningkatkan prestasi.

Pandu Uji

Aveta Vanguard 250 SE: Prestasi Di Luar Jangkaan

Aveta telah menawarkan pelbagai model menarik khusus buat mereka yang inginkan kelainan.

Warta Roda

Kemalangan Maut Selepas Larikan Kenderaan Majikan

Pemandu lori telah cuba mengelak ke kanan namun oleh kerana jarak terlalu dekat, kenderaan itu telah melanggar tepat bahagian hadapan motosikal sebelum diseret lebih kurang 20 meter ke hadapan. "Akibat kemalangan, lelaki terbabit mengalami kecederaan parah pada bahagian kepala dan disahkan meninggal dunia di tempat kejadian," katanya. Mayat telah dibawa ke Unit Forensik Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH) Sungai Petani bagi proses bedah siasat. Kes disiasat di bawah Sekskk